Az étcsokoládé telis-tele van olyan tápanyagokkal, amelyek pozitívan befolyásolhatják egészségedet.

A fekete csokoládé, a kakaófa terméséből készült csoda az egyik legjobb forrása az antioxidánsoknak ezen a bolygón.

Egyes tanulmányok szerint az étcsokoládé (nem az a szétcukrozott valami, amit szintén csokoládénak hívnak) javítja az általános egészséget és csökkentheti a szívbetegségek kockázatát is.

Ebben a cikkben az étcsokoládé vagy a kakaó 7, a tudomány által is elismert egészségügyi előnyeit ismertetjük.

 

1. Rendkívül tápláló

 

A jó minőségű, magas kakaótartalmú étcsokoládé nagyon tápláló.

Megfelelő mennyiségű oldható rostot és ásványi anyagokat is tartalmaz.

100 gramm 70–85% -os kakaót tartalmazó étcsokoládé a következő jótékony anyagokkal táplál (1):

RDI=napi ajánlott bevitel

• 11 gramm rost

• A vas RDI 67% -a

• a magnézium RDI 58% -a

• A réz RDI 89% -a

• a mangán RDI 98% -a

• Bőséges mennyiségű kálium, foszfor, cink és szelén is van benne

Természetesen 100 gramm étcsokoládé meglehetősen nagy mennyiség, és nem olyan táplálék, amit naponta kellene fogyasztani. Ugyanis a fent említett tápanyag mellé kb 600 kalória és cukortartalom is társul.

Ezért az étcsokoládét érdemes mérsékelten fogyasztani.

Remek a kakaó és az étcsokoládé zsírsav-profilja is. A zsírok többnyire telítettek és egyszeresen telítetlenek, egy kis többszörösen telítetlen zsírral vegyítve.

Ezenkívül olyan stimulánsokat is tartalmaz, mint a koffein és a teobromin, de kicsi az esélye, hogy éjszaka ébren maradj tőle, mivel a kávéhoz képest nagyon kicsi koffeintartalommal rendelkezik.

 

ÖSSZEFOGLALVA A minőségi étcsokoládé rostokban, vasban, magnéziumban, rézben, mangánban és egyéb más ásványi anyagokban gazdag.

 

2. Kitűnő antioxidáns forrás

 

Az ORAC „oxigéngyök elnyelő képesség, ami egy élelmiszer szabad gyök fogó képességét jelöli”. Az élelmiszerek antioxidáns aktivitásának mérésére használják.

A kutatók tulajdonképpen előállítanak egy csomó szabadgyököt (rossz, nem szeretjük) egy bizonyos élelmiszerminta ellen és megvizsgálják, hogy az élelmiszer antioxidánsai mennyire „hatástalanították” a radikális, rossz szabadgyököket.

Habár az ORAC-értékek biológiai relevanciája megkérdőjelezhető, mivel annak mérése kémcsőben történik, így nagy eséllyel egy élő testben nem lehet ugyanolyan hatása.

Ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy a nyers, feldolgozatlan kakaóbabot a legmagasabb pontszámú élelmiszerek közé sorolták.

Az étcsokoládé biológiailag aktív szerves vegyületeket tartalmaz, amelyek antioxidánsként működnek. Ezek közé tartoznak többek között a polifenolok, a flavanoidok és a katechinek .

Egy tanulmány azt is kimutatta, hogy a kakaó és az étcsokoládé több antioxidánssal, polifenollal és flavanoiddal rendelkezett, mint bármely más általuk tesztelt gyümölcs, amely áfonyákat és acai bogyókat tartalmazott (2 ).

 

ÖSSZEFOGLALÁS A kakaó és az étcsokoládé magas antioxidáns hatással rendelkezik. Többel, mint a legtöbb élelmiszer.

 

3. Javíthatja a véráramlást és csökkenti a vérnyomást

 

Az étcsokoládéban levő flavanoidok stimulálhatják az endotheliumot, az artériák bélését, hogy nitrogén-oxidot (NO) állítson elő (3 ).

A NO egyik funkciója, hogy jeleket küldjön az artériáknak, hogy lazítania kell, ami csökkenti a vérárammal szembeni ellenállást, ezáltal csökkenti a vérnyomást.

Számos ellenőrzött vizsgálat szerint a kakaó és az étcsokoládé javíthatja a véráramlást és csökkentheti a vérnyomást (4 , 5 , 6 , 7 ).

Ugyanakkor magas egy kutatás szerint, amely az étcsokoládé magas vérnyomásra gyakorolt hatását kutatta, nem mutatott ki bizonyított hatást, így ezt az állítást érdemes fenntartással kezelni (8 ).

 

ÖSSZEFOGLALÁS A kakaóban lévő bioaktív vegyületek javíthatják az artériák véráramlását és kicsi, de statisztikailag jelentős vérnyomáscsökkenést okozhatnak.

 

4. Emeli a HDL-t és védi az LDL-t az oxidációtól

 

Az étcsokoládé fogyasztása javíthatja a szívbetegség számos fontos kockázati tényezőjét.

Egy kontrollvizsgálat azt is kimutatta, hogy a kakaó a férfiaknál jelentősen csökkentette az oxidált LDL koleszterinszintet. Ezzel egyidőben pedig növelte a HDL-t (9 ).

Az oxidált LDL azt jelenti, ahogy az LDL (“rossz” koleszterin) reagál a szabad gyökökre.

Az LDL-részecske önmagában reaktív és képes más szöveteket károsítani, mint például az artériák bélését a szívedben.

A kakaó rengeteg olyan erős antioxidánst tartalmaz, amelyek a véráramba kerülve védik a lipoproteineket az oxidatív károsodás ellen (10, 11, 12).

A fekete csokoládé csökkentheti az inzulinrezisztenciát is, amely egy másik gyakori kockázati tényező számos betegség, mint például a szívbetegség és a cukorbetegség (13 , 14 ) esetében.

 

ÖSSZEGZÉS Az étcsokoládé javítja számos betegség fontos kockázati tényezőjét. Csökkenti az LDL érzékenységét az oxidatív károsodásokra, miközben növeli a HDL-t és javítja az inzulinérzékenységet.

 

5. Csökkenti a szívbetegségek kockázatát

 

Az étcsokoládéban lévő vegyületek erős védelmet nyújtanak az LDL oxidációjával szemben.

Hosszútávon ez sokkal kisebb koleszterinszintet eredményezhet az artériákban, ami csökkenti a szívbetegség kockázatát.

Számos hosszú távú tanulmány meglehetősen drasztikus javulást mutat ezen a téren.
Egy 470 idősödő férfit vizsgáló tanulmányban úgy találták, hogy a kakaó a 15 éves vizsgált időszak alatt 50% -kal csökkentette a szívbetegségekkel járó halálozások kockázatát (15 ).

Egy másik tanulmány pedig azt mutatta ki, hogy a minimum heti kettő csokoládé fogyasztás 32%- al csökkentette az artériákban a meszes lepedék kialakulását. Ennél ritkább csokoládéfogyasztással nem értek el hasonló eredményt (16).

A következő tanulmányban pedig az lett az eredmény, hogy a heti 5-nél többszöri étcsokoládé fogyasztása már 57%- al csökkentette a szívbetegségek kockázatát. (17)

Természetesen ez a három tanulmány megfigyelési tanulmány volt, így nem bizonyítható 100%- osan, hogy a csokoládé csökkentette a kockázatokat.

Mivel azonban a biológiai folyamat ismert (alacsonyabb vérnyomás és oxidált LDL), nagy valószínűséggel megállapítható, hogy az étcsokoládé rendszeres fogyasztása csökkentheti a szívbetegségek kockázatát.

 

ÖSSZEGZÉS A megfigyelési tanulmányok szerint a legtöbb csokoládét fogyasztók között csökkent a legjobban a szívbetegségek kockázata.

 

6. Megvédheti bőrödet a Nap káros sugaraitól

 

Az étcsokoládéban lévő bioaktív vegyületeket a bőröd is meghálálja.
A flavonoidok védhetnek a napsugárzástól, javíthatják bőröd véráramlását, növelhetik a bőr sűrűségét és hidratáltságát is(18).

A minimális erythemás dózis (MED) az UVB-sugarak azon minimális mennyisége, amely a bőrön belüli bőrpír kialakulásához szükséges 24 órával az érintettség után.

Egy 30 fős vizsgálatban a MED több mint kétszeresére nőtt, miután 12 hétig nagy mennyiségű flavanoidot tartalmazó étcsokoládét fogyasztottak (19).

Szóval, ha tengerparti nyaralást tervezel, érdemes betankolni étcsokoládéból az azt megelőző hetekben, hónapokban.

 

ÖSSZEGZÉS Tanulmányok szerint a kakaóból származó flavanoidok javíthatják a bőr véráramlását és megvédhetik a károsodásoktól.

 

7. Javíthatják az agyi funkciókat

 

A jó híreknek még nincs vége, ugyanis az étcsokoládé javíthatja az agy működését is.
Egészséges önkéntesek vizsgálatakor arra jöttek rá, hogy a magas flavonoid tartalmú kakaó öt napos fogyasztása javította az agy véráramlását (20).

A kakaó a mentálisan károsodott idősödő emberek kognitív funkcióit is jelentősen javíthatja. Javíthatja a verbális folyékonyságot és más betegségek több kockázati tényezőjét is (21).

Továbbá a kakaó olyan stimuláló anyagokat is tartalmaz, mint a koffein és a teobromin, ami kulcsfontosságú oka annak, hogy rövid távon javíthatja az agyi működését (22).

 

ÖSSZEGZÉS A kakaó vagy az étcsokoládé javíthatja az agy működését a véráramlás növelése által. Ezenkívül olyan stimulánsokat is tartalmaz, mint a koffein és a teobromin.

 

Utószó

 

Jelentős bizonyíték van arra nézve, hogy a kakaó hatékony egészségügyi előnyökkel bír, különösen a szívbetegségekkel szemben.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy temérdek mennyiségű csokoládét kell magadba tömjél, hiszen könnyű átesni a ló túl oldalára a csokifogyasztással, ami rengeteg kalóriát tartalmaz.

Próbáld meg élvezettel fogyasztani maximum 1-2 kockát naponta. A tejszín vagy cukor nélküli forró csokoládé is remek választás lehet, ha kevesebb kalóriára vágysz.

Azt is nagyon fontos észben tartani, hogy a boltokban kapható csokoládék nagy része soha nem látott kakaóbabot és nem tartoznak az egészséges kategóriába.

Válassz minőségi étcsokoládét  – 70% -os vagy magasabb kakaótartalommal.
Az étcsokoládék is tartalmaznak cukrot, de ezek mennyisége általában csekély.

Általában minél sötétebb egy csokoládé, annál kevesebb cukor található benne.
A csokoládé egyike azon kevés élelmiszereknek, amelyek finomak, mégis jelentős egészségügyi előnyökkel járnak. Érdemes egy kis mozgással együtt kombinálni a legjobb eredmény érdekében.

Hasznosnak találtad?

Értékeld a cikket!

Átlagos érték / 5. Szavazatok száma:

Örülünk, hogy értékesnek találtad!

Több hasznos tartalomért kövess bennünket a Facebookon is!