Motiváció: Elkezdtük, de hogyan tovább? Hogyan maradjunk motiváltak?

dec 16, 2021 | Életmód

A legtöbb ember szeretne legalább egy dolgot megváltoztatni az életében. De sok esetben még az induláshoz sem egyszerű megtalálni a motívációt.

Ebben a cikkben abban próbálunk segítséget adni, hogy megértsd, mit jelent számodra a motiváció, hogy megtalálhasd a saját utadat, amellyel sikerre juthatsz.

 

Mi az a motíváció?

 

A motiváció a céljaid vagy szükségleteid elérésére irányuló késztetés, melyet a következő elemek befolyásolnak: 

  • mennyire akarod a célt
  • mit fogsz nyerni általa
  • személyes elvárásaid

Miért fontos a motíváció?

 

A motíváció azért fontos, mert:

  • célokat ad, amelyekért érdemes dolgozni 
  • segít a problémamegoldásban
  • segít megváltoztatni a régi szokásokat
  • segít megbirkózni a kihívásokkal és lehetőségekkel

 

A motíváció megszerzése

 

A legtöbb ember küzd a motiváció hiányával, de még nagyobb kihívást jelent, ha olyan mentális – egészségügyi problémáid is vannak, mint például a depresszió vagy a szorongás. Íme néhány tipp ezek leküzdésére:

 

  • Tűzz ki magadnak egy konkrét, elérhető célt.
  • Gondold végig, hogyan tudnád beilleszteni ezt a célt az életedbe, mit kell tenned annak érdekében, hogy ez megvalósuljon, majd határozz meg egy időkeretet is (mondjuk egy hét).
  • Bontsa fel célodat apró, egyszerű kis feladatokra, majd állíts be hozzájuk rendszeres emlékeztetőket.
  • Kérd meg a családodat és a barátaidat, hogy segítsenek elérni a célodat. Mondd el nekik, miért olyan fontos ez neked és hogyan támogassanak a megvalósításában.  

Tartsd magad a tervhez

 

  • Tedd a kitűzött célt a napi rutinod részévé egy napló vagy egy emlékeztető alkalmazás használatával.
  • A pozitív önkommunikáció fontos és hatékony módszer a depresszió vagy a szorongás kezelésében. Ahelyett, hogy azt mondanád, hogy „nem tudom”, mondd inkább azt, hogy „megpróbálom”.
  • A Mindfulness (tudatos jelenlét) segíthet koncentrálni és ellazulni.
  • Indíts magad egyet vagy csatlakozz egy támogató csoporthoz. A támogató csoportok majdnem ugyanolyan hatékonyak lehetnek kisebb problémák esetén, mint a szakmai segítség.
  • Jutalmazd meg magad, ha egy lépést vagy célt teljesítettél.

 

A motiváltság megőrzésének módjai

 Íme néhány ötlet:

  • Rendszeresen tartsd a szemed előtt a célodat és a fejlődést. A fejlődést látni már magában is egy motívációs tényező és javítja az önbecsülésedet.
  • Folytasd a cél új feladatainak a kitűzését. Gondold át, mit szeretnél elérni a következő héten, a következő hónapban és a következő évben is. Egyszerre csak egy célt tűzz ki magad elé, nehogy túlterheld magad.
  • Ne hagyd, hogy leüljön a lendület. Akár 3 hónapig is eltarthat egy új szokás kialakítása, így a lendület és a rutinok kialakítása segítségedre lehet, hogy az idő múlásával automatikussá váljanak a feladatok.
  • Keress mentorokat – a mentor olyan személy, aki már rendelkezik tapasztalattal azzal a szokással, amelyen te változtatni szeretnél. Az azonos érdeklődésű társadalmi vagy támogató csoportok felkutatása is segíthet a mentorod megtalálásában.
  • Vedd körül magad pozitív emberekkel. A pozitív szemléletű barátok és a család is fokozzák a pozitív önkommunikáció hatását, ami szintén segít a depresszió és a szorongás tüneteinek a kezelésében.
  • Illeszd be az edzést a napi céljaid közé, hogy javítsd a mentális egészségedet.

 

Mit tegyél, ha elveszíted a motivációt?

 

A kudarcok teljesen normálisak, csak ne ostorozd magad és kezeld rugalmasan a visszaesést, hogy ott folytathasd, ahol abbahagytad. Íme néhány tipp, amelyek segíthetnek újra megtalálni a motivációt:

 

  • Vizsgáld meg a céljaidat, hogy biztosan reális időkeretet állítottál-e fel magadnak. Előfordulhat, hogy azokat kisebb és elérhetőbb célokra/feladatokra kell felosztanod.
  • Emlékeztesd magad, hogy miért is akartál motivációt szerezni és elérni a kitűzött célt. Milyen érzés lesz, ha elérted?
  • Szerezz motivációt másoktól – beszélgess a mentoroddal, a csoporttal, barátaiddal vagy a családoddal, akik már elértek az általad kitűzött célhoz hasonlót.  
  • Olyan is előfordul, hogy egyszerűen csak szükséged van egy kis szünetre, hogy újult erővel térhess vissza. 

 

Ne felejtsd el! Csak akkor bukhatsz bele ha örökre feladtad. Ha egy kicsit elkeseredtél, képzeld el magad, ahogy elérted a kitűzött célodat és érezd azt az érzést, ami akkor fog eltölteni, ha teljesítetted a feladatot és elérted az álmodat!

Hasznosnak találtad?

Értékeld a cikket!

Átlagos érték 5 / 5. Szavazatok száma: 2

Eddig még senki sem szavazott. Legyél te az első!

Örülünk, hogy értékesnek találtad!

Több hasznos tartalomért kövess bennünket a Facebookon is!

Legutóbbi bejegyzések

Pin It on Pinterest

Share This